Tijdens onze reis door Cambodia maakten we kennis met een wel heel speciaal vervoermiddel. Na de terugtocht van de rode Khmer lag het land volledig in duigen. Met het nodige improvisatievermogen werd er op basis van het bestaande spoorwegnet een eenvoudig maar efficient transportsysteem op poten gezet. De bamboetrein was geboren.
Het stationskwartier
Eerst moet de trein nog geassembleerd worden
Twee tenders waarvan één met aandrijfriem
En een houten frame met een lattenbodem in bamboe vandaar de naam
Het geheel geassembleerd met gans de familie aan boord.
Een petroleummotertje drijft het geheel aan
Door de moter naar voren of naar achter te schuiven wordt de aandrijfriem strakker aangespannen en ga je respectievelijk sneller of trager.
Het geheel boezemt weinig vertrouwen in maar toch wordt er langs deze weg al jaren reizigers, vee en tonnen levensmiddelen en bouwmaterialen vervoerd.
Ondanks het feit dat de sporen schots en scheef worden er snelheden van 30 a 40 km/u gehaald. Aangezien het zwaartepunt erg laag licht krijg je een behoorlijk snel gevoel van snelheid. Bobbejaanland eat your heart out.
Bovendien rijden er ondanks de slechte staat van de spoorbedding nog steeds treinen. Met 15 km/u ligt de snelheid gelukkig ver onder die van de lorries. Er is dus in principe tijd genoeg om het spoor vrij te maken... .
Coupe windkracht tien.
De bruggen zijn de naam (nog) amper waardig
De lorrie met de zwaarste lading heeft voorrang op de lichtste die met vereende krachten wordt gedemonteerd.
Onderweg maakten we nog kennis met een stukje levende industriele archeologie.
Een steenbakkerij met veldovens.
De ovens werden geruimd door kinderen, een weinig dankbare en ongezonde job.
Spijsden we de lokale middenstand.
Mochten we de slang aaien voor een kleine contributie. Aangezien het beest een slordige 3m lang was en er nogal ondervoed uit zag bedankten we evenwel voor de eer.
En kregen we de kans om de overvriendelijke locals te leren kennen.
Onderweg nog een kans om het wijdopen landschap te bewonderen.
kortom een geslaagde dag.
- Posted using BlogPress from my iPad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten